Maxillofaciale Prothetiek

Maxillofaciale Prothetiek is:
Het prothetisch vervangen en/ of corrigeren van delen van het lichaam in het hoofd-halsgebied. Hieronder vallen: het gebit, de kaak en het aangezicht.

Een tandarts maxillofaciale prothetiek (tandarts MFP) richt zich op de zorg voor patiënten met een aangeboren of verworven afwijking. Voorbeelden van aangeboren afwijkingen zijn schisis of het niet aangelegd zijn van tanden en/of kiezen (hypodontie). Voorbeelden van verworven afwijkingen zijn trauma’s van het aangezicht en hoofd-hals tumoren. De mondzorg kan daarbij variëren van het maken van kronen op tandwortel implantaten bij hypodontie, tot de begeleiding van patiënten met een droge mond na bestraling en het maken van een speciale prothese voor patiënten die een stuk van de kaak missen na een tumoroperatie. Verder behandelt de tandarts MFP bijvoorbeeld ook patiënten waarbij het maken van een goed functionerende gebitsprothese uitdagend blijkt.

Verwijsredenen doelgroep:

• Patiënten met gedeeltelijk of geheel tandeloze kaken bij wie het maken of het dragen van een gebitsprothese grote moeilijkheden geeft.
  • Patiënten met aangeboren afwijkingen in het kauwstelsel (schisis, amelogenesis imperfecta, oligodontie).
  • Patiënten met afwijkingen die verkregen zijn door ongevallen (verwonding, verbranding).
  • Patiënten met afwijkingen die verkregen zijn door oncologische aandoeningen (o.a. mondkanker).
  • Aangezichtsprotheses bij trauma’s of oncologie van oog, wang, oor of neus.
  • Patiënten met stoornissen, overbelasting en/ of pijn van het kaakgewricht en/ of spieren van het kauwstelsel en de nek-schouderregio, waarbij het gebit (mogelijk) een rol speelt.
  • Patiënten met een droge mond door bv. bestraling, de ziekte van Sjögren of medicatiegebruik.

Meer weten over Maxillofaciale Prothetiek

De Kliniek voor Kaakchirurgie